Dekorativt montage av fotografier på byggnader.
Studentpalatset. Foto: John Kjellström, 1952, Stadsmuseet i Stockholm. Fasadritning till Börshuset 1770. Arkitekt: Erik Palmstedt, Stockholms stadsarkiv. Garnisonssjukhuset. Fotograf: Gustaf Wigelli 1928, Regionarkivet Stockholm, & Bofills båge. Fotograf: Göran H: Fredriksson 2011, Stadsmuseet i Stockholm.

När antiken blev trendig - historiebruk i arkitekturhistorien

Analysera byggnader från 200 år och hitta historiebruket av antikens ideal. Med utgrävningarna av Pompeji på 1700-talet kom antiken att bli högsta mode i Europa, och inte minst byggnadskonsten hämtade mycket av sin inspiration från romarnas och grekernas arkitektur.

Lärarhandledning för:

Till dig som är lärare

I det här lektionsförslaget utgår du från fyra bilder (tre fotografier och en ritning) på byggnader som ritats mellan 1773 och 1990 men som alla i någon utsträckning hämtat inspiration från antikens byggnadsideal.

Lektionen använder fyra arkitekturhistoriska epoker för att synliggöra bruket av historia och respektive tidsperiods tolkning och omtolkning av de antika grekiska och romerska stilidealen. Den klassiska arkitekturen ses som just klassisk och vi kan ställa oss frågan varför, och om det är något särskilt arkitekter, byggmästare och stadsplanerare velat förmedla med de olika byggstilar som varit på modet från 1770-talet och framåt.

Byggnaderna representerar de fyra arkitekturhistoriska epokerna nyklassicism, empir, tjugotalsklassicism och postmodernism. 

Upplägg och förberedelser för lektionen

  • Uppgiften kan göras som en del i ett större arbetsområde om arkitektur- och stilhistoria eller som en fristående övning i historiebruk.
  • Uppgiften kan genomföras enskilt, i par eller smågrupper, eller i helklass.
  • Använd ett klassiskt, grekiskt eller romerskt tempel som referenspunkt i arbetet. Du kan låta eleverna berätta hur de tänker sig ett klassiskt, grekiskt eller romerskt tempel. Skissa gemensamt på tavlan eller enskilt på papper.
  • Skriv ut de fyra bilderna och dela ut till eleverna.
  • Eleverna försöker ordna byggnaderna kronologiskt, peka på likheter och skillnader eller fundera över hur arkitekturhistorien använt antikens byggnadsideal på olika sätt. Gå igenom rätt ordning och likheter eller skillnader mellan byggnaderna. Exempel på svar finns i lärarhandledningen som pdf.
  • Diskutera varför arkitektur inspirerad av antiken varit så populärt i olika tider genom historien.

Till dig som är elev

  1. Vad ser du framför dig när du tänker på ett antikt grekiskt eller romerskt tempel? Gör en enkel skiss och beskriv med ord.
  2. Du har fyra bilder på byggnader. Husen är ritade mellan 1773 och 1990.
  3. Leta efter likheter och skillnader mellan husen, till exempel detaljer, dekorationer, eller symmetri-assymetri.
  4. Utan att ta reda på något om husen ska du lägga dem i kronologisk ordning, från äldst till yngst. Observera att bilden på huset kan vara yngre än själva huset, och det är åldern på byggnaden det handlar om här.
  5. Motivera varför du lade bilderna i den ordning du gjorde.
  6. Varför har arkitekter från 1770-talet och framåt hämtat inspiration från antikens Grekland och Rom när de ritat hus i Stockholm? Symboliserar antiken något särskilt som människor senare velat att husen också ska symbolisera eller vara en del av?

Uppdaterad