Lektion åk 4-6. Bildanalys

Bildanalys - vad kan bilden berätta?

"En bild säger mer än 1000 ord." Men hur mycket kan bilden berätta egentligen? Den här uppgiften handlar om att sätta ord på det som bilden säger.

Till dig som är lärare

Lektionsförslag i bild, åk 4-6

I den här uppgiften tränar eleverna:

  • bildanalys

Kopiera texten och länkarna till ett word-dokument om du vill redigera lektionen. Låt eleverna resonera och besvara frågorna under din ledning, i helklass eller i grupper. 

Svartvitt fotografi där en berusad man och två poliser i pickelhuvor sitter på en vagn

Uppgift 1 - bildens innehåll

Här beskriver du vad du ser i bilden på ett så sakligt sätt som möjligt. Försök att inte lägga in några värderingar eller något du själv tycker.

  1. Vilken sorts bild är det? (målning, foto, teckning, annan teknik?)
  2. Beskriv bilden- vad ser du?
  3. Är det några människor i bild? Vad gör de? Hur är de klädda? Är det flest kvinnor eller män i bilden?
  4. Vilka yrken tror du att människorna har? Vad i bilden gör att du får information om deras yrken?
  5. Vilken samhällsklass tror du att människorna tillhör? Är de arbetare, bönder, medelklass eller överklass? Tillhör de olika grupper?
  6. Vad ser du i bakgrunden?
  7. Vilken miljö utspelar sig bilden i? Hur kan du se det?
  8. Kan du försöka gissa dig till vilken tid bilden utspelar sig på?
  9. Vem tror du har fotograferat bilden?

Uppgift 2 - tolka bilden


Beskriv kortfattat vad du tror utspelar sig i bilden. Här ska du tänka fritt, associera och tolka. Förklara vad i bilden som får dig att tänka på det du gör.

  1. Om du skulle lägga till repliker till människorna i bilden, vad skulle de säga till varandra?
  2. Om bilden skulle läggas upp på instagram vilken #(hashtag) skulle passa till den här bilden tycker du?
  3. Om bilden skulle vara filmaffisch för en kommande film som ska upp på biografen, vad skulle vara en passande filmtitel? Vilken genre skulle filmen höra till? (skräck, romantik, socialrealism, drama, fars osv.)
  4. Skriv några nyckelord som du tycker beskriver stämningen i bilden.

Del 3. Bilden i ett större sammanhang

Förr var det ett mycket större projekt att ta ett foto än det är idag. Kamerorna var stora och och fotona behövde framkallas och kopieras innan det alls gick att se en bild. Fotograferna valde därför sina fotoobjekt på ett annat sätt än vi gör idag.

  1. Varför tror du att fotografen valde att ta ett kort på just detta motiv?
  2. Idag ha de flesta av oss en mobiltelefon och därmed också en kamera. Bilderna vi tar med vår mobiltelefon behöver vi inte framkalla och kopiera för att kunna se, utan de dyker upp direkt på vår mobiltelefonskärm.
  3. Hur tror du att tekniken påverkar våra val av motiv, vad vi väljer att fotografera?
  4. Tar du många foton till vardags? Vad brukar du fotografera för motiv?
  5. Vad tror du att människor kommer att säga om vår tid om hundra år när de tittar på de foton som fotograferas idag?