Hon var en av Sveriges första kvinnliga filmregissörer, en älskad varietéartist och teaterdirektris. Anna Hofman-Uddgren var en stor kulturpersonlighet i Stockholms nöjesliv under början av 1900-talet. När biograferna med sina filmer hotar att bli en konkurrent till teatrarna förstår hon tidigt att filmen är någonting att satsa på – och snart ska hon få chansen att själv regissera film.
Under åren 1911–1912 regisserar Anna Hofman-Uddgren sex filmer, varav en med originalmanus av Elin Wägner och två baserade på August Strindbergs pjäser Fröken Julie och Fadren. “Var så god att kinematografera så mycket ni vill av min dramatik”, ska Strindberg ha skrivit i ett telegram till paret Hofman-Uddgren.
Anna Hofman-Uddgren var en spännande personlighet som nyfiket och energiskt tog sig an filmkonsten under perioden strax före den svenska filmens guldålder. Men kort efter den sjätte filmen väljer hon att lägga regissörshatten på hyllan.
Om Kvinnans Plats
I Kvinnohistoriskas poddserie Kvinnans Plats hör du berättelser från förr där inbjudna historiker och forskare berättar om kvinnors vanliga och ovanliga livsöden – knutna till platser.
Om avsnittet
I avsnittet intervjuar radiojournalisten Emma Ikekwe teaterforskaren Marika V. Lagercrantz som ägnat tio år till att nysta i Anna Hofman-Uddgrens liv. Den här berättelsen är framtagen i samarbete med Svenska Filminstitutet, Nordic Women in Film och Filmarkivet.se. Producerad av Soundtelling.
Kvinnohistoriska
Kvinnohistoriska är ett innovativt museum som verkar i de offentliga och digitala rummen – utan egen permanent byggnad. De tillgängliggör forskning om kvinnors villkor i historiska skeenden, och arbetar för att kvinnors historia och historier undersöks, förvärvas, bevaras, förmedlas och synliggörs publikt.