Vy mot Skeppsholmen. Till vänster en Waxholmsbåt, af Chapman ligger vid kaj och i bakgrunden syns ett stort passagerarfartyg.
Foto
Fotograf: Petersens, Lennart af (1913-2004). Stadsmuseet i Stockholm

Waxholm, af Chapman och ett stort passagerarfartyg utanför Skeppsholmen

Waxholm byggdes på Eriksbergs Mekaniska Verkstad i Göteborg åren 1908 till 1909. Fartyget hette då Brevik och trafikerade linjen Strandvägskajen-Lidingö (Brevik). 

1913 såldes Brevik till Waxholms Ångfartygs AB och fick Vaxholm som hemmahamn. Brevik döptes om till Express II. Fram till 1950 gick fartyget mellan Stockholm och Stenslätten via Vaxholm. Från 1951 till 1978 gick Express II mellan Stockholm och Sandhamn. 

1964 döptes fartyget om till Waxholm.

1978 förstördes fartyget i en brand och skrotades sedan 1981 i Frihamnen i Stockholm.

Källa: Skärgårdsbåtar; skargardsbatar.se

Af Chapman är en så kallad fullriggare med tre master. Hon byggdes i Whitehaven i England 1888 för att segla på Australien. Hennes ursprungliga namn var Dunboyne.

År 1908 såldes hon till Porsgrund i Norge för att 1915 säljas till det svenska rederiet Transatlantic i Göteborg. De döpte om fartyget till G D Kennedy, efter en av rederiets grundare, och byggde om henne till skolfartyg. Utbildningen var tvåårig och åtta befälselever lärdes upp samtidigt som man fraktade varor mellan Skandinavien och Australien.

Den svenska flottan köpte sedan fartyget 1923 för att använda det som övningsskepp. Hon döptes då om till af Chapman efter 1700-talets berömda skeppsbyggare Fredrik Henrik af Chapman (1721–1808).

Efter drygt tio år ansågs skeppet omodernt och användes inte längre av flottan. Istället köptes hon 1947 av Stockholms stad, som lät bygga om fartyget till vandrarhem. Sedan 1949 ligger hon förtöjd vid Skeppsholmen.

 

 

Mer i Stockholmskällan

Relaterade poster och teman

Uppdaterad