Vi ser stjärten på ett större passagerarflygplan som står parkerat framför flygterminalen och flygledartornet, vilket syns i bakgrunden.
Foto
Fotograf: Ehnemark, Jan. Stadsmuseet i Stockholm

Bromma flygplats.

Flygplanet på bilden är en Douglas C-124A Globemaster II. Till vänster Bromma flygplats flygledartorn.

I slutet av 1950-talet däremot log solen mest hela tiden över Bromma flygplats. Sveriges första egentliga flygplats till lands invigdes år 1936 och var den självklara knutpunkten för svenskt in- och utrikesflyg fram till år 1960 när Arlanda invigdes. Livligt trafikerad av flygplan från SAS och Linjeflyg. De senare fraktade stora upplagor kvällstidningar till hela landet. På returflygningarna medfördes passagerare.

Vi svenskar är förtjusta i att tina upp söderöver. Charterbolaget Transair startade år 1951 från Bromma flygplats. 7 år senare var den för liten för det nya folkflyget. Transairs flotta flyttades till Bulltofta utanför Malmö. SAS och Linjeflyg satsade på utökad trafik och fler flygvärdinnor.


Mer i Stockholmskällan

Relaterade poster och teman

Uppdaterad