Hur har det sett ut här?

Undersök tillsammans med barnen vad har funnits tidigare där barnens förskola ligger idag. Använd bildkonst och fotografier från Stockholmskällan för att tillsammans med barnen undersöka hur deras närområde har förändrats.

1. Hur beskriver barnen sin närmiljö?

Diskutera med barnen vad som finns kring förskolan idag.

  • Vad heter platsen? Varifrån har platsen fått sitt namn? Vad heter kvarteren i området där förskolan ligger?
  • Hur ser det ut kring förskolan?

2. Vad har funnits på platsen tidigare?

Använd Stockholmskällan för att ta reda på vad som funnits på platsen tidigare. Använd platsens namn som sökord, i rutan överst på sidan. Visa en eller ett par bilder som visar hur platsen har sett ut. Diskutera med barnen på vilket sätt platsen har förändrats.

  • Har förskolan alltid legat på platsen? Hur har det sett ut på platsen tidigare?
  • Går det att känna igen något i bilden som finns kvar idag?
  • Hur kommer det sig att platsen har förändrats?

3. Hjälper kartan oss att hitta?

Om du tror att barnen är mogna för det kan du försöka använda kartan till hjälp för att navigera i omgivningen. Visa Stockholmskällans karta och hjälp barnen att orientera sig. Går det att förstå varifrån bilden av den historiska platsen kommer?

Uppdaterad