Jämför kartor
Kartan visar hur staden har sett ut i olika tider - eller hur människor har velat att den ska se ut. Res tillbaka i tiden och se hur Stockholm har förändrats sedan 1600-talet genom att jämföra olika kartor med varandra.
Till dig som är lärare
Lektionsförslag i historia, gymnasiet
I den här uppgiften tränar eleverna:
- historisk referensram
- teorier och begrepp (kontinuitet/förändring, orsak/konsekvens)
- källkritik
Kopiera texten och länkarna till ett word-dokument om du vill redigera lektionen. Låt eleverna resonera och besvara frågorna under din ledning, i helklass eller i grupper.
Elevmaterial
Uppgift 1 - Gamla stan, Stockholms äldsta stadsdel

Gå till Jämför kartor.
Jämför kartorna 1642 och 1702
- Zooma kartan så att den bara visar Gamla stan.
- Vad är olika mellan kartorna från 1642 och 1702?
- Vad är lika?
- Varför är det så, tror du?
- Zooma ut så att du ser hela kartan från 1642. Hitta fler saker som är lika eller olika mellan kartorna.
- Varför är det så, tror du?
Uppgift 2 - Kartor och källkritik
Jämför kartorna från 1642 och 1702.
- Leta efter namn, symboler och tecken på kartorna.
- Vilka symboler och tecken hittar du i kartan från 1642?
- Vilka symboler och tecken hittar du i kartan från 1702?
- Vilka förklaringar på karttecknen hittar du?
- Vad är likt och vad är olikt?
Zooma in och ut i kartorna för att hitta information!
-
Hitta Stockholms slott på kartorna.
- Vad har hänt på platsen mellan 1642 och 1702?
Sök förklaringar och bevis i andra källor för att besvara frågan.
- Studera dåtidens ytterområden på kartorna, nuvarande Söder- och Norrmalm.
- Vad talar för att kartan från 1702 ger en trovärdig bild av dåtidens Stockholm?
- Vad talar emot att kartan från 1702 ger en trovärdig bild av dåtidens Stockholm?
-
Vilka saker ser du i kartan som kanske inte stämde överens med verkligheten?
-
Vad berättar egentligen kartan från 1702 för oss idag?
-
Skulle du säga att kartan är en trovärdig källa?