Illustrativt montage med en text och ett foto på barn
Nyanlända barn med Kindertransport från Tyskland på Centralstationen 1939. Okänd fotograf Aftonbladet, Stadsmuseet i Stockholm.

Med Kindertransport till Stockholm

Vad berättar en bild om flykten från nazismen? Under 1939 tillät svenska myndigheter 500 judiska barn att komma till Sverige som flyktingar, på villkor att de inte hade föräldrar med sig, att deras uppehälle inte bekostades av skattemedel och att de så snart som möjligt skulle resa vidare till tredje land.

Lärarhandledning för:

Till dig som är lärare

I den här lektionen ska eleverna använda ett tidningsfotografi som källmaterial. Först analyserar eleverna bilden och beskriver motivet. Därefter ger läraren kontexten och berättar om sammanhanget bilden togs i. Till sist får eleverna ta del av tidningstexten. I lektionen möter eleverna både historien om Kindertransport – hjälpinsatsen som förde tusentals judiska barn från Nazityskland till en fristad i framför allt Storbritannien, men 500 kom också till Sverige.

Instruktion till uppgiften

  • Låt eleverna arbeta i par eller små grupper. Övningen kan också genomföras i helklass under din ledning.
  • Skriv ut fotografiet på papper och dela ut i klassen.
  • Låt eleverna göra bildanalysen i mindre grupper och för sedan ett gemensamt resonemang i helklass för att sammanfatta.
  • Berätta kontexten som bilden är tagen i (se Bakgrund och kontext i lärarhandledningen).
  • Låt eleverna resonera om vad bilden ger för information nu när de känner till bakgrunden, förslagsvis ”enskilt – par – alla”. Sammanfatta tillsammans i klassen.
  • Låt eleverna ta del av tidningstexten som trycktes samtidigt med fotografiet, och diskutera sedan hur den påverkar vår förståelse av bilden. Tidningstexten finns tillgänglig i lärarhandledningen.

Mer information om fotografiet och material till uppgiften hittar du i lärarhandledningen. Där finns också elevfrågor och källmaterial om du vill skriva ut på papper.

 Bild på lärarhandledning för lektionen Brevet från Wien 

Till dig som är elev

1. Bildanalys

Första steget för att använda fotografiet som en historisk källa är att redogöra för fotografiets motiv och situationen det togs i. Gör en bildanalys genom att besvara följande frågor:

  1. Beskriv bilden- vad ser du?
  2. Beskriv människorna som är i bild. Vad gör de? Hur är de klädda? Ser du barn eller vuxna? Vilket kön tror du barnen har, och vilket kön verkar det vara flest av?
  3. Vilken samhällsklass tror du att människorna tillhör? Är de arbetare, bönder, medelklass eller överklass? Tillhör de olika grupper?
  4. Vad ser du i bakgrunden?
  5. Vilken miljö utspelar sig bilden i? Hur kan du se det?
  6. Kan du försöka gissa dig till vilken tid bilden utspelar sig i?
  7. Vem tror du har fotograferat bilden?

2. Tolkning av källan

Fotografiet kan användas som ett källmaterial för att berätta om Förintelsen 1933-1945:

  1. Ge minst två exempel på information som källan berättar.

3. Hur påverkas bilden av den tillhörande texten?

Fotografiet på barnen togs av en fotograf på Aftonbladet. När bilden trycktes i tidningen den 15 april 1939 fanns också en artikel om barnen som kommit till Stockholm med tåg från Wien. Läs eller lyssna på texten, och diskutera sedan:

  1. Varför tror du att personen som tog emot barnen på stationen försökte hindra fotografen?
  2. Förändras din tolkning av bilden när du vet att bilden togs mot deras vilja? Motivera ditt svar.

Källmaterial till lektionen

Uppdaterad