Lektion åk 4-6. Jämför kartor

Jämför kartor

Kartan visar hur staden har sett ut i olika tider - eller hur människor har velat att den ska se ut. Res tillbaka i tiden och se hur Stockholm har förändrats sedan 1600-talet genom att jämföra olika kartor med varandra.

Till dig som är lärare

Lektionsförslag i historia, 4-6

I den här uppgiften tränar eleverna:

  • historisk referensram
  • historiska begrepp (kontinuitet/förändring, lika/olika, orsak/konsekvens)
  • källkritik 

Kopiera texten och länkarna till ett word-dokument om du vill redigera lektionen. Låt eleverna resonera och besvara frågorna under din ledning, i helklass eller i grupper. 

Elevmaterial

Uppgift 1 - Din egen plats på kartan

Gå till Jämför kartor.

Hitta din plats på kartan Idag

  1. Var på kartan är du nu?
    - Var bor du?
    - Visa andra platser som du känner igen.

Jämför olika kartor med varandra

  1. Ändra tiden på den andra kartan till 1934.
    - Vad är olika mellan kartorna från 1934 och idag?
    - Vad är lika?
    - Varför är det så, tror du?

  2. Ändra tiden på den andra kartan till 1642.
    - Vad är olika mellan kartorna från 1642 och idag?
    - Vad är lika?
    - Varför är det så, tror du?

Uppgift 2 - Gamla stan, Stockholms äldsta stadsdel

Gå till Jämför kartor.

Jämför kartorna Idag och 1642

  1. Zooma kartan så att den bara visar Gamla stan.

  2. Hitta Stockholms slott på kartorna. 
    - Vad är olika mellan kartorna från 1642 och idag?
    - Vad är likt?
    - Varför är det så, tror du?

  3. Hitta fler saker som är lika eller olika mellan kartorna.
    - Varför är det så, tror du?

Uppgift 3 - Kartor och källkritik

På dagens kartor finns inte båtar med

  1. Varför finns det båtar med på kartan från 1642, tror du?

    På kartan från 1642 kan du se Slottet Tre Kronor. Det brann ner 1697. 
    Det nya slottet byggdes upp på samma plats, och blev färdigt 1754.

  2. Titta på kartan från 1702. 
    - Tror du att den ger en sann bild av hur området såg ut där slottet ligger?

  3. Zooma ut kartan lite. 
    - Vilka andra saker ser du i kartan som kanske inte stämde överens med verkligheten?

  4. Om nu kartan visar ett slott som inte är färdigbyggt - vad berättar kartan istället?