Boka en lektion med Stockholmskällan

Stockholmskällans pedagoger tar med sig källmaterialet och håller en lektion med dina elever - ett museibesök utan att lämna klassrummet. Välj mellan lektion i källkritik, historiebruk eller historieskrivning - hur vet vi det vi vet om historia?

Vilken lektion bokar du?

Vilken lektion bokar du?Stockholmskällan tar med sig källmaterialet och håller en lektion med din klass.
Vi erbjuder tre lektioner att välja mellan:

1. Lektion i källkritik

Hur såg Stockholm ut förr?

  • Finns det egentligen bra och dåliga källor?
  • Är målningar, kartor och foton sanna?

Vi undersöker bilder och kartor utifrån de källkritiska frågorna, för att avgöra vilka källor som ger trovärdig och pålitlig information, och var luckorna finns i källmaterialet.

Instruktion och material till lektionsuppgiften Hur såg Stockholm ut förr?

Lärarhandledning: Lektion i källkritik Målning över Slussen 1898 Ångspårvagn på Brunnsbacken 1896 Utsikt över Östra Slussgatan 1896 Utsikt över Östra Slussgatan 1925 Karta över Slussen 1899 Utsikt över Slussbron mot Södermalm 1925 Folksamling vid Järvgraven Övra, Slussen 1913-1925 Powerpointpresentation till lektion i källkritik med Stockholmskällan

2. Lektion i historiebruk

Varför ligger stormaktstiden på Östermalm?

  • Hur använder vi historien på Stockholms gator och torg?
  • Varför ligger stormaktstiden på Östermalm men Pippi Långstrumps gata i Annedal?

Vi jobbar med kartor och tittar närmare på vilken historia vi berättar med namnen på Stockholms offentliga platser, och hur de verkar berätta olika saker beroende på vilken tid de tillkommit i.

Instruktion och material till lektionsuppgiften Varför ligger stormaktstiden på Östermalm?

Lärarhandledning: Lektion i historiebruk Staty över Karl XII. I bakgrunden träd Karl XII:s staty i Kungsträdgården. Vinterlandskap. Karta över stadsmiljö Powerpointpresentation till lektion i historiebrukmed Stockholmskällan

3. Lektion i historieskrivning

Hur vet vi det vi vet om historia?

  • Använd källmaterial som en historiker!
  • Vad berättar en inköpslista?
  • Vad berättar den inte?

I den här lektionen använder vi texter och frågar oss vad vi behöver för att kunna använda ett källmaterial – kanske en läslig renskrift eller fler källor som berättar mer – och hur det går till att ställa frågor till ett källmaterial för att få veta saker om historien.

Instruktion och material till lektionsuppgiften Hur vet vi det vi vet om historia?

Lärarhandledning: Lektion i historieskrivning Inköpslista från 1880-1920 Recept till lektion i historieskrivning Foto på kök till lektion i historieskrivning Powerpointpresentation till lektion i historieskrivningmed Stockholmskällan

Hur funkar det?

En pedagog från Stockholmskällan håller lektionen med eleverna. Eleverna får ett museibesök utan att behöva lämna klassrummet. Du som lärare är med i klassrummet men lutar dig tillbaka som iakttagare av övningen. Efteråt lämnar vi kvar källmaterialet så att du eller dina kollegor kan använda det fler gånger.

  • Övningarna är anpassade för elevernas ålder.
  • En lektion är 40-60 minuter lång.
  • Stockholms kommunala skolor kan boka max tre lektioner per skola.
  • Begränsat antal platser, först till kvarn!

Kontakta Martin Nyblom för att boka ett besök!