Ett kapitel om järnvägsbygge i Stockholm i mitten av 1800-talet. Det var ett folknöje att titta på bygget av järnvägen, som först och främst var en lokalbana. Kommunikationerna förenklades och tack vare Liljeholmens järnvägsstation blev Liljeholmen Stockholms folkrikaste förort. Vilken betydelse just den stationen fick för nystartade Dagens nyheter framgår också i kapitlet. 4 sidor.
Utdrag ur Fogelström, Per Anders, Söder om tullen. - 1969. - S. 129-132
När järnvägen kom / Per Anders Fogelström
Ange titel, författare, utgivningsår och bokförlag om du vill göra en källhänvisning till boken. Om du vill använda Stockholmskällans beskrivning av ett litteraturtips som källa ska du skriva ut länken i webbläsarens adressfält och datumet du var inne på sidan. Exempel: Hämtad från Stockholmskällan. https://stockholmskallan.stockholm.se/post/31292 Hämtad 2023-06-12
Författare
Fogelström, Per Anders (1917-1998)
Utgivningsår
1969
Utgiven av
Bonnier
ISBN-nummer
Stockholms stadsbibliotek
ISBN 91-0-045025-1
Via länkarna på sidan ser du på vilka bibliotek och skolbibliotek boken finns att låna. Har du frågor eller synpunkter angående litteraturtipset ska du kontakta Stockholms stadsbibliotek.
Stockholms stadsbibliotek
Du som vill använda text, omslagsbild eller annan information från de verk Stockholmskällan tipsar om behöver kontakta respektive förlag. Undantag: Publicerad text blir upphovsrättsligt fri 70 år efter författarens död.
Mer i Stockholmskällan
Relaterade poster och teman
Uppdaterad