Det här kapitlet om Stockholms utbud och förutsättningar för modeshopping tar upp tre områden.
Det första gäller citysaneringen – de stora förändringarna på Norrmalm under 1950- och 60-talen – ur shoppingperspektiv. De allra flesta butiker som försvann under rivningarna återuppstod inte i samma område, utan flyttade eller avvecklades. Istället kom nya shoppingstråk med kedjebutiker, stora varuhus och det nya fenomenet boutique.
Det andra berättar Hennes & Mauritz historia mellan 1950-tal och 1970-tal, hur butikskedjan gick från rent lågprisutbud till att satsa på mode. Förutom företagets interna utveckling var butikernas läge en viktig faktor.
Det tredje handlar om NK under 1960- och 70-tal, hur varuhuset påverkades av Hamngatans omdaning, förändringarna i modebranschen och sina konkurrenter. 41 sidor.
Innehåll
Citysanering och köpcentrum
Hötorgscity
Sergels torg
Hamngatan och Gallerian
Köpcentrum i förort
Hennes & Mauritz
Lägesfaktorn
Inköpsarbete och modeanpassning
Breddning och differentiering
Expansion
Konkurrenter
Nordiska kompaniet
Boutiquefenomenet
Modekontoret
NK Designgrupp och Stylistkontoret
Konkurrenter