Stockholms politiker är idag relativt eniga om att satsa på cykling som ett sätt att färdas i huvudstaden. Men så har det inte alltid varit. Under 1930-talet blev cykeln väldigt populär. De flesta hade inte råd med bil och det var smidigt att ta sig in till staden från de nya närförorter som byggdes då. Men efter kriget började man istället planera för ökad biltrafik och på 70-talet var det inte många som cyklade längre. Det här är historien om cykling i Stockholm och hur trafikplanering styr invånarnas resande i ett långt perspektiv. 408 sidor.
Trafikslag på undantag : cykeltrafiken i Stockholm 1930-1980 / Martin Emanuel
Ange titel, författare, utgivningsår och bokförlag om du vill göra en källhänvisning till boken. Om du vill använda Stockholmskällans beskrivning av ett litteraturtips som källa ska du skriva ut länken i webbläsarens adressfält och datumet du var inne på sidan. Exempel: Hämtad från Stockholmskällan. https://stockholmskallan.stockholm.se/post/31292 Hämtad 2023-06-12
Författare
Emanuel, Martin (f. 1977)
Utgivningsår
2012
Utgiven av
Stockholmia förlag
ISBN-nummer
Stockholms stadsbibliotek
ISBN 91-7031-241-9
Via länkarna på sidan ser du på vilka bibliotek och skolbibliotek boken finns att låna. Har du frågor eller synpunkter angående litteraturtipset ska du kontakta Stockholms stadsbibliotek.
Stockholms stadsbibliotek
Du som vill använda text, omslagsbild eller annan information från de verk Stockholmskällan tipsar om behöver kontakta respektive förlag. Undantag: Publicerad text blir upphovsrättsligt fri 70 år efter författarens död.
Mer i Stockholmskällan
Relaterade poster och teman
Uppdaterad