Under kriget 1939-45 fanns ej tillräckligt med flytande motorbränsle i landet, varför man måste försöka få fram ersättningar. Först användes träkol som bränsle, men sedan övergick man till finhuggen ved. I detta vedgasverk system Hesselman förvandlas ved till ett gasformigt bränsle, gengas, som kan användas för drift av motorer.
Vedåtgång för AB Stockholms Spårvägar:
1941: 47.000 hl
1942: 324.000 hl
1943: 432.000 hl
1944: 411.000 hl
1945: 262.000 hl
Gengaskärran finns att se på Spårvägsmuseet
Om du vill använda föremålsbilden ska du ange var originalföremålet finns och fotograf (om det finns angivet). Om du använder beskrivningen av föremålet som källa ska du skriva ut url-länken i adressfältet och datumet då du hämtade informationen. Exempel: https://www.stockholmskallan.se/Soksida/Post/10098 Hämtad 2023-06-12
Tillverkare
-
Skapad
1941 - 1945
Utgiven av
-
Objekt-ID
Spårvägsmuseet
SM4069
Om du har frågor om föremålet ska du kontakta det museum där föremålet finns. Ange länken till föremålets sida i Stockholmskällan så är det lättare för museet att hjälpa dig.
CC-BY-NC Du får använda materialet fritt i undervisning och andra icke-kommersiella sammanhang om du anger upphov (fotograf, författare, konstnär). För annan användning kontakta det museum, bibliotek eller arkiv som har originalet i sina samlingar. Mer om Creative Commons licenser