Skadad bil med ett räcke på bilhuvudet.
Skadad bil från trafikolycka förd till polishuset. Fotograf: John Kjellström, SvD, 7 januari 1956, Stadsmuseet i Stockholm.

Trafikolyckor

1914 började polisen registrera och utreda trafikolyckor i Stockholm. Det året inträffade 600 olyckor och 20 personer dog. Det var lika många som dödades i trafiken år 2000.

Fotgängare och fordon som drogs av hästar var länge vanligast att se på Stockholms gator. De första bilarna började rulla här runt sekelskiftet 1900. I början var olyckor vanliga, men ordningsregler och säkerhetsåtgärder infördes för att minska riskerna. Under 1900-talets andra hälft byggde Stockholm ut vägnätet för att anpassa sig till massbilismen och samtidigt förebygga olyckor med bilar, bussar, spårvagnar, och tåg.

Alla trafikolyckor är tragiska, men en del har berört stockholmarna extra mycket och blivit särskilt omtalade.

Polisens dotter blev föräldralös efter bilolycka

Natten den 1 maj 1914 blev poliskonstapeln Per Emanuel Olofsson påkörd av en taxi på Hornsgatan. Taxichauffören försökte väja undan men bilens stänkskärm träffade polisen. Per Emanuel Olofsson slog huvudet i bromsspaken som satt på utsidan av bilen. Han fördes snabbt till Maria sjukhus på Wollmar Yxkullsgatan och opererades för sina skador. Han dog på sjukhuset den 8 juni.

Per Emanuel Olofsson var nygift med Hedvig Axén och de väntade sitt första barn. Bara fyra dagar efter hans död föddes dottern Maria. Den tragiska olyckan och "Polisens dotter" väckte stor uppmärksamhet i tidningarna. Polisen startade en insamling som skulle gå till Marias uppfostran och utbildning. Poliskåren och allmänheten samlade ihop 9 000 kronor.

1918 dog också Marias mamma, Hedvig, antagligen i influensapandemin "spanska sjukan". 

Utvalt källmaterial om Polisens dotter

Utvalt källmaterial om bilolyckor

Essingeolyckan - en av de värsta bussolyckorna

1948 inträffade en fruktansvärd trafikolycka som blivit en av stadens mest kända. En trådbuss krockade med en lastbil på Stora Essingebron. Bussen körde rakt igenom broräcket. Elva personer omkom i olyckan, bara en överlevde.

En sällsynt krock i tunnelbanan

Tunnelbaneolyckor är sällsynta i Stockholm men det förekommer. Den 29 maj 1959 krockade ett tåg i hög hastighet vid Rådmansgatans station. Skadorna uppskattades till omkring 500 000 kronor.

Flygolyckor

På 1900-talet skedde flera flygolyckor i eller i närheten av Stockholm.

Ett exempel är ett militärflygplan som störtade i Råcksta den 18 februari 1951 efter ett misslyckat nödlandningsförsök på Bromma flygplats. Planet var på hemväg från Uppsala till England med 21 personer ombord. Andrepiloten avled i samband med olyckan.

Den här artikeln är en del av temat "Trafik i Stockholm"

Här hittar du fler artiklar i temat Trafik i Stockholm.

Uppdaterad